Agathon Rwasa

Ce site web publie les atrocités des rebelles FNL du Burundi et mène une campagne pour traduire en justice le dirigeant des FNL, Agathon Rwasa. Nous essayons aussi de mettre à nue la question d'impunité en génerale. This website aims to highlight atrocities by the Burundian FNL rebels, and campaigns to see FNL leader Agathon Rwasa brought to justice. We also aim to highlight the issue of impunity worldwide.

Wednesday, July 20, 2005

Press under attack again in Burundi

Radio Publique Africain's director has been imprisoned, beaten up and shot at over his work

One of Burundi's only independent radio stations, "Radio Publique Africain" has been taken off the air for two days by the country's "National Communications Council" (CNC). The CNC claimed to be unhappy with the station's coverage of Burundi's recent elections. Earlier this year, Radio Publique Africain was closed for two days after being accused of "offending public morals" by reporting on the rape of an eight-year-old girl.

The ban has been condemned by the international press freedom organisation the Committee to Protect Journalists, who have called on the CNC to lift it "immediately and unconditionally"

A group of Burundian journalists overseas, the "Collectif des Professionnels des Médias de la Diaspora Burundaise" has also spoken out, in an open letter to the CNC, accusing it of being "a body of repression which uses disproportionate sanctions".

Burundi's recent democratic elections were the first since the 1993 assassination of President Melchior Ndadaye plunged the country into a vicious, ethnically-charged civil war.

"Press freedom has been historically related to the emergence of democracy", the letter continues. "It is essential that the media, like other instruments of good governance, is protected".

Radio Publique Africain was launched in early 2001, seeking to promote peace by hiring both Hutus and Tutsis, including ex-combatants, to work on the editorial team. The station's investigative reporting and grassroots approach to issues affecting ordinary Burundians quickly earned it the nickname "the People's Radio."

"We ask the political leaders to answer their concerns: Why are people kept in prison without trial? Why has their land been taken away? Exposing the truth in this way has brought Hutu and Tutsi communities together and made it harder for politicians to manipulate the public", said RPA director Alexis Sinduhije after receiving a press freedom award last year.

In October 2001 Sinduhije was arrested and beaten up after interviewing a South African peacekeeper against the wishes of the Burundian government. In February 2003 armed men broke into Sinduhije's house and murdered his security guard. In September of the same year Radio Publique Africain was taken off the air after broadcasting an interview with a rebel spokesperson. In a show of solidarity, other independent radio stations refused to broadcast any government news or statements until the ban on RPA was lifted.

Burundi's independent media has become increasingly vocal and vibrant in recent years. The development of the internet has seen the appearance of a number of independent Burundian news websites based overseas, outside the control of Burundi's government and the CNC. When the radio journalist Etienne Ndikuriyo was arrested without charge earlier this year, the Burundian online media helped mobilise international opinion, and he was released eight days later.

Take Action - sign the petition against RPA's suspension
, , , , , Press Freedom, Media


Post a Comment

<< Home